07/08/2018

Berlingo, Partner, Combo w nowej odsłonie

Wkrótce po debiucie osobowych kombivanów powiększona Grupa PSA zapowiedziała użytkowe wersje najnowszych modeli, które zadebiutują na IAA Hanower i w tej porze zacznie się też przyjmowanie zamówień. Będzie je wyróżniać wyjątkowo szeroka gama wersji, wynikająca nie tylko z dostępności nadwozia krótkiego (4,40 m) lub długiego (4,75 m), choć to najbardziej wpływa na właściwości użytkowe. Krótsze samochody mają pojemność ładunkową 3,3 m3, dłuższe 3,9 m3. W obu przypadkach ta wartość zwiększa się o 0,5 m3 w razie zastosowania kabiny 3-osobowej ze składanym siedzeniem pasażerskim i klapą w przegrodzie (w markach francuskich nosi ona nazwę Extenso). Długie wersje będą dostępne także z 5-miejscową kabiną załogową.

Ładowność nowych vanów PSA sięga 1000 kg w krótszych modelach i 950 kg w dłuższych, ale nie w każdym przypadku jest dostępna. Wprowadzono bowiem dalszy podział na modele przeznaczone do pracy w trudnych warunkach drogowych oraz takie, którymi będzie mknął po dobrych drogach np. sprzedawca. Francuzi pokusili się o wyraźne nazwy. U Citroena samochody do ciężkiej pracy to Berlingo Worker, a te dla "białych kołnierzyków"- Driver. Peugeot nazywa je odpowiednio Grip i Asphalt, podpowiadając tym samym jedną z różnic: seryjnym wyposażeniem tych pierwszych jest Grip Control, regulacja sposobu działania ESP w zależności od podłoża.

Poza tym wersje robocze mają podwyższone o 30 mm zawieszenia (efekt sztywniejszych sprężyn zawieszenia i większych kół), standardowo ładowność 1000 kg i 3-osobową kabinę. Jest to pakiet dostępny także w Oplu Combo. Wersja miejska ma standardowo ładowność 650 kg, ale jest lepiej wyciszona i dostaje m.in. klimatyzację 2-strefową, elektryczny hamulce postojowy. W ramach opcji można wzbogacać wyposażenie, zacierając część różnic zadanych przez producenta.

Masa dopuszczalna hamowanej przyczepy to maks. 1500 kg, ESP ma funkcję kontroli zespołu, jeśli rozpoznał podłączenie wiązki.

Cała trójka przejmuje z kombivanów innowacyjne rozwiązania techniczne, w tym liczne systemy wspomagające prowadzenie i manewrowanie. Ba, dodaje jeszcze jeden: wskaźnik przeładowania. Przy uruchamianiu silnika system automatycznie mierzy obciążenie pojazdu (kierowca może również sprawdzić obciążenie każdej z osi naciskając przycisk). Przekroczenie 80% dopuszczalnego obciążenia jest sygnalizowane białą diodą LED. Jeżeli samochód jest załadowany ponad dopuszczalny limit, kontrolka zmienia kolor na pomarańczowy i towarzyszy jej wykrzyknik.

Boczne czujniki parkowania pomagają uniknąć drobnych, ale kosztownych w naprawie uszkodzeń nadwozia przy manewrowaniu. System ostrzega kierowcę o ryzyku bocznej kolizji z przeszkodami, takimi jak słupki, barierki, murki czy inne pojazdy. Inne warte podkreślenia układy to: alarm kolizyjny i automatyczne hamowanie awaryjne z funkcją wykrywania pieszych, aktywny asystent pasa ruchu, utrzymywanie stałej prędkości zjazdu (w połączeniu z Grip Control), wykrywanie objawów zmęczenia kierowcy i rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości.

Systemy multimedialne nowej generacji oferują liczne opcje pokładowej łączności. Systemami Multimedia i Multimedia Navi PRO kompatybilnymi z Apple CarPlay i Android Auto można łatwo sterować przez duży, czytelny i wygodny w obsłudze 8-calowy ekran dotykowy. Najwyższy model systemu multimedialnego jest wyposażony w nawigację z mapami Europy. Oprócz trójwymiarowych wskazówek nawigacyjnych podaje on także komunikaty o sytuacji w ruchu drogowym (TMC, Traffic Messaging Channel), pomagając kierowcy w wyborze optymalnej drogi dotarcia do klientów i omijaniu korków ulicznych.

Opcjonalna kamera cofania rejestruje obraz za pojazdem i przesyła go na ekran systemu multimedialnego. Takie rozwiązanie ułatwia manewrowanie na podstawie linii wyświetlanych na obrazie po włączeniu biegu wstecznego. W czasie jazdy do przodu kierowca może obserwować obszar od 4 do 30 m za pojazdem, wykorzystując system jako stałe cyfrowe "lusterko" wsteczne. Ogólną widoczność poprawia druga kamera zamontowana w lusterku bocznym od strony pasażera. Z chwilą włączenia kierunkowskazu po stronie pasażera widok z tej kamery trafia na monitor, co znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, niemal całkowicie eliminując martwe pola.

Do napędu nowych samochodów służą silniki benzynowe 1,2 l 110 S&S z 6-biegową skrzynią ręcznie sterowanią i 130 S&S z 8-biegowym automatem, wysokoprężny 1,5 l BlueHDi 130 S&S ze skrzynią do wyboru oraz wysokoprężne 1,6 l Blue HDi 75 KM i 100 KM ze skrzyniami ręcznymi 5-biegowymi.