09/01/2018

Chłodniczy MAN TGE

 

Na jesiennym pokazie niemal pełnej gamy TGE MAN zaprezentował także pojazdy zabudowane z programu Vans to Go. W jego ramach, w sieci będą dostępne typowe pojazdy gotowe do natychmiastowego (czyli w praktyce w ciągu kilku dni od złożenia zamówienia) wykorzystania. W tym celu nawiązano współpracę z czołowymi firmami nadwoziowymi.

Jeśli chodzi o pojazdy do przewozu ładunków wymagających kontroli temperatury, na rynek niemiecki zajmuje się tym marka Kerstner, korzystająca z technologii paneli izolacyjnych spółki-matki Lamberet. Stosuje ona izolację z pianki PU i wewnętrzne poszycia laminatowe, nie szczędząc na żelkocie. Podłoga jest pokrywana blachą aluminiową z łezkowym wzorem przeciwpoślizgowym, wzdłuż bocznych ścian naklejono aluminiowe nakładki chroniące przed uszkodzeniem przez ładunek, zwłaszcza na paletach. Nawet z izolacją ładownia zachowuje szerokość między wnękami kół ponad 120 cm, umożliwiając wstawienie europalety lub wjechanie z wózkiem.

Tylne drzwi mają dodatkową ościeżnicę z uszczelkami i podobnie jest z odsuwanymi drzwiami bocznymi, które stykają się z drugim kompletem uszczelnień. Ułatwia to spełnienie wymagań ATP, nadwozie w takiej kompletacji może uzyskać klasę FRAX.

W tym pojeździe zastosowano agregat chłodniczy Kerstner Cooljet 203 o typowej dla marki konstrukcji: płaski skraplacz jest zintegrowany z też niewysokim parownikiem. Trzeba wyciąć pod niego sporą dziurę w dachu, ale są też istotne zalety. Z tej dziury względnie łatwo się go demontuje, np. do bardziej złożonej naprawy. Skraplacz zwiększa wysokość samochodu o jedynie 240 mm, nie wpływa znacząco na opór powietrza, nie powoduje dodatkowego obciążenia dachu przy większych prędkościach jazdy. Pojazd można myć bezpiecznie na myjniach szczotkowych. Podobnie w ładowni, pod płaskim parownikiem mamy do dyspozycji 1780 mm wysokości, w wersji TGE z dachem wysokim. 

Lamberet/Kerstner mają już zestawy paneli do całej obecnie oferowanej rodziny VW Crafter/MAN TGE, czyli do wszystkich modeli poza najdłuższymi. Wersja o standardowej długości i dachu wysokim o pojemności ładunkowej 9 m3 po zaizolowaniu jest największą, do której można zastosować agregat Cooljet 203, granicą dla niego jest 10 m3. Wydajność chłodnicza urządzenia to 1540 W, jego wentylator ma wydajność 1200 m3/h. Cooljet 203 ma napęd całkowicie elektryczny, jest zasilany z dodatkowego akumulatora umieszczonego w komorze silnika. By utrzymać go w stanie naładowania trzeba wybrać z opcji fabrycznych mocniejszy alternator 180 A. Opcją agregatu jest z kolei sieciowe zasilanie stacjonarne stand-by. Dzięki niemu można schłodzić wnętrze przez rozpoczęciem pracy, a przy tak starannej izolacji agregat nie będzie miał wielu okazji do włączania się na trasie, o ile drzwi nie będą zbyt często otwierane. Masa całej zabudowy wynosi ok. 400 kg, w tym agregatu ok. 90 kg.