07/06/2018

Dwie osie dobrze, trzy osie lepiej!

 

DAC wykonał niedawno ciekawe przyczepy dla klienta, który oczekiwał pojazdów jak najbardziej wszechstronnych na placu budowy, ale o DMC nie przekraczającej 3,5 t. Opracowano dla niego dwa typy przyczep 3-osiowych, które mają ładowność 2,0-2,4 t na drodze, ale tam, gdzie nie obowiązuje kodeks, można je bezpiecznie obciążyć nawet 3,6 t ładunku. Dzięki temu mogą posłużyć do bezpiecznego przewiezienia cięższej maszyny roboczej czy agregatu prądotwórczego, podpięte do każdego pojazdu, który akurat będzie wolny. W tym celu zastosowano dyszel o regulowanej wysokości z zaczepem oczkowym! Rozwiązanie nieczęste w tej kategorii masowej, ale w DAC są zdania, że do profesjonalnego zastosowania jest wręcz nieodzowne, uwalniając od trosk o prawidłowe zapięcie na haku, zużycie kuli, możliwość samoczynnego wypięcia w razie luzów.

DAC stosuje markowe podzespoły przyczepów Knott i oczywiście są wśród nich zaczepy kulowe z sygnalizacją prawidłowego zapięcia oraz nadmiernego zużycia, ale firma przyjęła zasadę ograniczonego do minimum zaufania do użytkowników po kilku przypadkach, jakie zjechały do niej na remont. Pomysłowość ludzka bywa równie nieograniczona, co źle ukierunkowana, a towarzyszy jej przekonanie, że przyczepa wszystko zniesie. Jeśli nawet, to działa ona we współpracy z samochodem, przystosowanym do przejmowania przez hak określonych sił w pionie i poziomie, i tylko takich, a nie kilka razy większych i skierowanych w górę. Sprzęgi oczkowe zabezpieczają przed fatalnymi skutkami zaniedbań i lekkomyślności kierowców, których kwalifikacje są coraz gorsze.

Uniwersalne 3-osiówki DAC są zabudowane skrzyniami z aluminiowymi burtami o wymiarach (wewn.) 4060x2060x400 mm. Burty boczne są dzielone już od 4 m długości. DAC dokłada składany stopień wejściowy na burcie tylnej i bocznej, ułatwiając wchodzenie na skrzynię. Sklejkowa podłoga ma aluminiowe obrzeże, podpierają ją gęsto poprzeczki ocynkowanej ogniowo ramy pośredniej, rozstawione co 40 cm. Słupki przednie i tylne są przykręcane. Przednią burtę wzmacniają dodatkowe słupki połączone z ramą pośrednią, tylną można podwiesić w razie przewozu długich ładunków. Przyczepy są przystosowane do przewozu materiałów budowlanych na paletach, w obramowaniu są uchwyty do ich mocowania pasami.

Do załadunku maszyn są dwa alternatywne rozwiązania aluminiowych najazdów:

  • o szerokości 40 cm z regulacją na całej szerokości skrzyni, o maks. obciążeniu 3 t, rozkładane ręcznie i chowane do szuflad pod podłogą skrzyni,
  • o szerokości 60 cm bez regulacji, na maks. obciążenie 3,6 t, opuszczane i podnoszone za pomocą ręcznych wyciągarek.