25/06/2019

Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Nissan stworzył koncepcyjną elektryczną furgonetkę do sprzedaży lodów, by uczcić przypadający 20 czerwca brytyjski Dzień Czystego Powietrza. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie's of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii.

Prototyp bazuje na Nissanie e-NV200. To praktyczna demonstracja elektrycznego ekosystemu Nissana łączącego bezemisyjny układ napędowy i akumulatory z odzysku z wytwarzaniem odnawialnej energii słonecznej. Silnik jest zasilany przez akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh, a pokładowe urządzenia do lodów, w tym automat do produkcji, chłodnia i lodówka na napoje czerpią energię z systemu Nissan Energy ROAM, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. ROAM to przenośny akumulator wykorzystujący ogniwa litowo-jonowe odzyskane z samochodów elektrycznych 1. generacji (produkowanych od 2010 r.). Zapewnia to drugie życie akumulatorom z pojazdów elektrycznych Nissan.

Zasięg e-NV200 to 200 km (cykl mieszany WLTP). Dwie baterie Energy ROAM mają łączną pojemność 1,4 kWh i moc wyjściową do 1 kW. Można je ładować z sieci 230 V (naładowanie do pełna zajmuje ok. 1 h) albo z paneli słonecznych umieszczonych na dachu (ładowanie do pełna w ciągu 2-4 h w optymalnych warunkach).

Opracowana koncepcja zmienia wiele dotychczasowych założeń furgonetek z lodami. Lody są wydawane z otwieranego okienka z boku pojazdu, sprzedawca podaje je stojąc obok furgonetki w bezpośrednim kontakcie z klientem, bez bariery w postaci lady. Za lody można płacić zarówno gotówką, jak i kartą zbliżeniową lub smartfonem przez panel "tap-to-pay" zainstalowany z boku furgonetki. Głośnik grający przyciągającą klientów melodię został zastąpiony inteligentnym przyciskiem, po którego naciśnięciu jest wysyłany tweet z dokładną lokalizacją furgonetki określanym przez globalną usługę What3Words. Dzieli ona świat na fragmenty o wymiarach 3x3 m, z których każdy jest oznaczony niepowtarzalnym adresem złożonym z trzech słów. W ten sposób klienci mogą łatwo znaleźć furgonetkę w miejscach, w których nie ma typowych adresów, np. w parku czy na wybrzeżu.

Dzięki funkcji dwukierunkowego ładowania e-NV200 właściciele mogą czerpać dochody także zimą, gdy pojazd jest używany mniej intensywnie. Akumulator e-NV200 wyposażonego w ładowarkę V2G (Vehicle-to-Grid) może magazynować nadwyżki energii odnawialnej z wiatru i słońca i w razie potrzeby oddawać ją z powrotem do sieci. Technologia ta może przyczynić się do równoważenia okresów szczytowego zapotrzebowania na energię, zapewniając jednocześnie dodatkowe dochody właścicielom w czasie, kiedy nie potrzebują samochodu elektrycznego jako środka transportu.