03/01/2020

Kampery wyprawowe DAC

Wielu zwolenników karawaningu szuka mocnych wrażeń na bezdrożach Afryki czy Azji, w głuszy i ekstremalnych warunkach klimatycznych. Do tego jest potrzebny kamper off-roadowy, np. pikap 4x4 z nadbudówką mieszkalną. Rozwiązanie jest proste, ale wykonanie niełatwe, m.in. ze względu na obciążenia mechaniczne i cieplne, jakim jest poddawany pojazd.

Firma DAC z Sukowa pod Kielcami zaczynała od napraw kamperów, które nie przetrwały eskapad na Saharę. Najczęściej dochodziło do pęknięć i rozwarstwień laminatu na skutek zastosowania materiałów niskiej jakości lub nieumiejętnego łączenia paneli. Od remontów do produkcji było blisko. Początkowo wykonywano same nadbudówki, pozostawiając klientom montaż wyposażenia. Ponieważ rynek rośnie i pojawiają się coraz liczniej krajowi użytkownicy, usługi stały się w pełni kompleksowe. Każdy kamper powstaje na indywidualne zamówienie, zabudowa jest dopasowana do marki i rodzaju podstawionego pojazdu. To może być pikap z fabryczną skrzynią ładunkową, na której stawia się nadbudówkę, lub podwozie z ramą. W pierwszym przypadku burty skrzyni ograniczają szerokość wnętrza, a jego rozplanowanie jest utrudnione, ponieważ wejście musi znajdować się z tyłu. Dodatkowe wady to znaczna wysokość, na jaką trzeba się wspinać, oraz umieszczenie drzwi na części nadwozia, która brudzi się najszybciej i najbardziej. Dlatego coraz częściej są wykorzystywane podwozia pikapów, niekoniecznie nowe. Podwozie daje nieco więcej swobody, choć do zabudowy najczęściej trafiają pikapy z kabinami załogowymi, nie zostawiając wiele miejsca na ramie. Trzeba się nieźle nagłowić, by stworzyć nadwozie dla 4 osób, zachowując wymiary zgodne z przepisami i nie pogorszając znacząco właściwości terenowych.

DAC stosuje na zabudowy ściany warstwowe o grubości 50 mm, stanowiące izolację cieplną na ekstremalne warunki, a także doskonałe wyciszenie wnętrza. Wykonana z nich nadbudówka jest bardzo mocna i znosi bez poważniejszych uszkodzeń terenowe przygody, włącznie z wywróceniem na bok. Zgodnie z indywidualnymi zamówieniami instaluje się meble, moskitiery, panele solarne do zasilania lodówki i pompy wody tam, gdzie zasilanie sieciowe nie jest jeszcze znane. Modułowe meble, w jakie jest wyposażony kamper, umożliwiają uzyskanie po rozłożeniu powierzchni do spania dla 4-5 osób. Są gniazda do ładowania telefonu czy laptopa, wygodne schowki, stolik ze składaną nogą, LED-owe oświetlenie wnętrza, również w części z rozkładanym górnym łóżkiem, i na zewnątrz pod markizą do wieczornego biesiadowania. Prysznic też bierze się na zewnątrz, w namiotowej kabinie, na którą przygotowano stelaż.

Rocznie DAC wykonuje kilkadziesiąt takich zabudów. To obiecujący rynek, któremu poświęca się coraz więcej uwagi, której off-roadowe kampery wymagają ze względu na wymagania co do wytrzymałości, upakowania wyposażenia w małym nadwoziu i utrzymania całości w DMC pikapa, czyli niewiele ponad 3 t. Konieczne jest także sprawdzenie rozkładów mas na osie przy pełnym wykorzystaniu schowków i stelaży bagażowych montowanych na tylnej ścianie. Ważne jest też odpowiednie zamocowanie nadbudówki. Często klienci chcą mieć możliwość zdejmowania jej poza sezonem, nawet jeśli jest montowana na podwoziu. DAC służy pomocą, proponując podpory do odstawiania zabudowy, ułatwienia w ponownym stawianiu jej na ramie, zestawy śrub z nakrętkami samozabezpieczającymi i szkolenia w prawidłowej obsłudze.