24/02/2019

Koncepcyjna przyczepa kempingowa Nissan x OPUS

W innowacyjnym AIR OPUS, zaprezentowanym w 2017 r., zastosowano pneumatyczny stelaż, dzięki czemu rozłożenie z wykorzystaniem pokładowej sprężarki zajmuje ok. 90 s. Nissan x OPUS jest wyposażony w kuchenkę, strefę wypoczynkowo-jadalną i miejsca sypialne nawet dla 6 osób, a mobilny hotspot Wi-Fi może obsługiwać do 10 urządzeń.

Nissan Energy i OPUS Campers nawiązały współpracę przy budowie koncepcyjnej przyczepy z zasilaniem opartym na akumulatorach wycofanych z eksploatacji w samochodach elektrycznych.

W koncepcyjnej przyczepie x OPUS zastosowano zaprezentowany niedawno system Nissan Energy ROAM: przenośny, wielofunkcyjny i odporny na czynniki pogodowe moduł zasilania, wykorzystujący technologię z samochodów elektrycznych Nissan do zapewnienia wygodnego, bezemisyjnego i cichego źródła energii na kempingu. Energy ROAM o mocy 1 kW i pojemności 700 Wh jest zbudowany z ogniw litowo-jonowych odzyskanych z elektrycznych Nissanów 1. generacji.

Moduł, zamontowany w schowku w przedniej części przyczepy, zapewnia energię zasilającą obwody 230 V i 12 V (przez doładowanie pokładowego 12?woltowego akumulatora). Wraz z panelem słonecznym pozwala to na nawet 7-dniowe obozowanie bez dostępu do zewnętrznego źródła prądu. Unikalną funkcją modułu jest możliwość wymontowania z kampera i doładowania poza miejscem obozowania z gniazdka 230 V lub z panelu słonecznego.

Nissan Energy ROAM jest przykładem na to, jak firma stara się wykorzystywać technologię akumulatorową i doświadczenie w zakresie samochodów elektrycznych w nowych obszarach działalności. Jonathan Harrison, dyrektor zarządzający OPUS, powiedział: ?Właściciele pojazdów OPUS uwielbiają wyprawy w dzikie i niedostępne obszary, z dala od miast. Dotychczas, jeżeli ktoś wybierał się poza zasięg sieci elektroenergetycznej na dłuższy czas, musiał zabierać agregat prądotwórczy zasilany paliwem kopalnym, zanieczyszczający powietrze i zakłócający spokój na kempingu, lub zadowolić się mocą pokładowych akumulatorów. Nowa koncepcja zintegrowania systemu Nissan Energy ROAM z pojazdem jest odpowiedzią na realne potrzeby klientów. Wkrótce amatorzy kempingu będą mogli wybrać dowolny szlak mając pewność, że nie zabraknie im czystej energii z niezawodnego źródła?.

Nissan x OPUS zadebiutował kilka dni temu na stoisku firmy OPUS na targach pojazdów kempingowych Caravan, Camping and Motorhome Show w Birmingham. OPUS ma zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii, a przyczepy firmy są dostępne w Europie, Ameryce Płn., Australii i Nowej Zelandii. Ceny zaczynają się od 18 tys. euro. Nissan Energy ROAM, zaprojektowany zarówno do użytku profesjonalnego, jak i rekreacyjnego, będzie oferowany na europejskich rynkach jeszcze w tym roku. Ceny nie są znane.

W innowacyjnym AIR OPUS, zaprezentowanym w 2017 r., zastosowano pneumatyczny stelaż, dzięki czemu rozłożenie z wykorzystaniem pokładowej sprężarki zajmuje ok. 90 s. Nissan x OPUS jest wyposażony w kuchenkę, strefę wypoczynkowo-jadalną i miejsca sypialne nawet dla 6 osób, a mobilny hotspot Wi-Fi może obsługiwać do 10 urządzeń.

Gniazdo 230 V w Nissanie x OPUS służy do zasilania sprzętu gospodarstwa domowego, smartfony i inne urządzenia można doładować przez USB; wnętrze jest oświetlone lampami LED. Żywność przechowywaną w lodówce można podgrzać w przenośnej kuchence mikrofalowej 230 V lub na dwupalnikowej kuchence gazowej.

Nissan Energy ROAM zapewni niezależność energetyczną OPUS-a na ok. 7 dni, przy wykorzystaniu pojemności akumulatora 12 V i modułu oraz jedno- lub dwukrotnym doładowaniu akumulatorów za pomocą 400?watowego panelu słonecznego.

Gdy jest potrzebne doładowanie, Nissan Energy ROAM można łatwo wymontować ze schowka i podłączyć do gniazdka 230 V na około 1 h. Jeżeli w okolicy nie ma sieci, moduł doładowuje się prądem stałym z panelu słonecznego. Pełne naładowanie za pomocą 400?watowego panelu trwa od 2 do 4 h.