24/05/2016

Lamberet robi ładne chłodnie

Lamberet proponuje w rodzinie New Frigoline 3 szerokości nadwozi chłodniczych, najwęższe ma 1994 mm i wtapia się idealnie w sylwetkę samochodów takich jak Sprinter czy Crafter. Tu zastosowano szersze, 2087 mm.

 

 

 

 

Inny przykład międzynarodowej współpracy w programie MB VanSolutions to chłodnia Lamberet z nowej rodziny Frigoline. Francuski producent ma 80-letnie doświadczenie w branży, z czego 50 lat poświęcił na chłodnie. Tworzy grupę ze znaną niemiecką marką Kerstner, wspólnie oferując chłodnie w pełnym zakresie wielkości, od zabudów w nadwoziach małych furgonów i montowanych na ramie samochodów dostawczych, po naczepy. W ub. roku 4 zakłady francuskie i 1 niemiecki opuściło ok. 6,2 tys. pojazdów chłodniczych Lamberet, dostarczonych do klientów w 38 krajach. W ramach organizacji działa też własny wynajem chłodni FrigoRent.

Na Sprinterze 5-tonowym pokazano zabudowę chłodniczą z nowej rodziny Frigoline. Składa się ona z 2 linii: podstawowa konstrukcja trafia na podwozia do 5 t DMC, natomiast Frigoline PRO na ciężarówki do 7,5 t. Tu chodziło o wykazanie przewagi nowego podwozia 5,5 t, więc sięgnięto po PRO, montując na Sprinterze o rozstawie osi 3665 mm zabudowę o długości zewnętrznej 3650 mm (wewn. 3480 mm), szerokości 2087 mm (1917 mm) i wysokości wewn. 1950 mm. Daje to pojemność 13 m3. Można pójść jeszcze w szerokość, do 2237 mm, i wybudować się na 2250 mm w górę, uzyskując przy tej długości 16,2 m3, ale tu zaprezentowano chłodnię zgrabnie spasowaną z kabiną, o minimalnych oporach aerodynamicznych. Do ich redukcji przyczyniają się także kątowniki zewnętrznego obramowania tak ukształtowane, że pokazują powietrzu wyobloną powierzchnię, a nie ostrą krawędź.

Główna różnica między oboma typami zabudów Frigoline to budowa podłogi, która w cięższym wykonaniu ma w panelu 2 warstwy sklejki po 6,5 mm zamiast pojedynczej 12 mm i jest bardziej odporna na skupione obciążenie. W obu przypadkach są stosowane aluminiowe poprzeczki z zetowego profilu aluminiowego, zatopione w izolacji. Eliminuje to potrzebę stosowania poprzeczek ramy pomocniczej, na którą składają się wyłącznie aluminiowe podłużnice. PRO ma także lepszą ochronę przed skutkami zbyt twardego dojechania do rampy. Składają się na nią odboje gumowe założone na podłużnice ramy oraz zestaw 3 listew gumowych w każdym narożniku.

Mocną podłogę można oprzeć na samych podłużnicach, z wyciskanego profilu aluminiowego.

Bardzo solidna osłona tyłu zabudowy przed uszkodzeniem przy cofaniu: odboje zamykające podłużnice ramy, podwójne listwy wzdłuż progu i jeszcze zestaw na pionowych słupkach portalu drzwi.

Lamberet stosuje izolację termiczną o grubości aż 85 mm, umieszczając ją między okładzinami z laminatu szklanego. Jak twierdzi, właściwości izolacyjne są o 16% lepsze niż w przypadku panelu z okładzinami z blachy stalowej. Wytrzymałość zapewniają masywne kątowniki zewnętrzne i bardzo mocny portal tylnych drzwi, wykonanych jako konstrukcja skręcana z kątowników ze stali nierdzewnej i wyciskanych profili aluminiowych. Co do drzwi, też jest kilka opcji: poza pokazanymi tu typowymi 2-skrzydłowymi można zamówić pojedyncze pośrodku tylnego panelu lub 3-częściowe, z wąskim segmentem i szerszym połączonym zawiasowo. W ten sposób można zmniejszyć straty ciepła przy częstym otwieraniu drzwi. W każdym przypadku jest bardzo solidne uszczelnienie, wielowargową uszczelką. Również drzwi boczne mogą być wykonane jako 1-skrzydłowe (900 mm) lub 2-skrzydłowe (900+500 mm).

Oba skrzydła są zamykane klamkami nowego typu, łatwiejszymi w obsłudze (niestety lewe zamknięto na klucz!). Nowy jest także sposób zatrzymywania skrzydeł w pozycji otwartej: lekkim sprężynowym uchwytem, z taśmą ostrzegającą przez odjechaniem z otwartymi drzwiami, jak w lotnictwie! Na to Lamberet ma patent.

W pokazowym wykonaniu nadwozie miało wylewkę przeciwpoślizgową na podłodze. Wzdłuż krawędzi uszczelnia ją kątownik, o wysokości 160 mm w PRO, przyklejany na całym obwodzie. Mocowania ładunku tu nie przewidziano, ale w programie Frigoline są na to liczne opcje, od szyn otworowych w ścianach, po regały, a nawet haki do wożenia półtusz. Dach ma w takim przypadku wzmocnioną konstrukcję. Można także zamówić wykonanie 2-temperaturowe, ze ścianką działową wzdłuż lub w poprzek nadwozia i dodatkowym parownikiem.

Nadwozie na premierze Sprintera 5,5 t miało agregat Carrier Xarios ze sprężarką czynnika napędzaną od silnika. Przy wzdłużnym napędzie jej montaż to bajka! Znaleziono także zacienione miejsce na pulpit sterowania, tuż pod lewą ręką kierowcy.