02/07/2019

Maxijib: pierwsze małe żurawie z bociankiem

Na tegorocznych targach budowalnych Bauma w Monachium debiutowały żurawie Maxilift, które można rozbudować o flyjiba. Po raz pierwszy zaproponowano takie rozwiązanie w klasie do 5 Tm. Nie jest przypadkiem, że nastąpiło to akurat teraz. Wprowadzenie tej opcji przez producenta, włoską firmę Next Hydraulics, wiąże się z rosnącą popularnością paneli fotowoltaicznych montowanych na dachach prywatnych posesji. Stosunkowo lekkie elementy muszą być podnoszone niezbyt wysoko i podawane poza krawędź dachu, a często nie ma wokół dostępu dla cięższych pojazdów. Idealnym rozwiązaniem jest lekki żuraw z dokładanym w razie potrzeby dodatkowym ramieniem z podwójnym rozsuwem, tworzącym jeszcze jeden przegub umożliwiający sięganie aż po kalenicę.

Producent przygotował w ten sposób dwa modele: ML 380 i 510. W wyjściowej postaci są to żurawie o momencie udźwigu odpowiednio 37 i 48 kNm i wysięgu maksymalnym 5,8 wzg. 6,8 m, uzyskiwanym dzięki 4-członowemu ramieniu. W pełni rozłożone, mogą podnieść 630 lub 700 kg. Optymalne podwozie w obu przypadkach powinno mieć DMC ok. 5 t, choć przy umiejętnej zabudowie można użyć także podwozia 3,5 t licząc się z tym, że pojazd będzie służył tylko do rozładunku i podawania elementów. Masa własna ML 380 wynosi 375 kg+190 kg podpory rozstawiane ręcznie, 280 kg z hydraulicznymi podporami. ML 510 waży 565 kg, podpory (wyłącznie hydrauliczne) 310 kg.

Bocianek dodaje do tego 135 kg i nie ogranicza możliwości złożenia żurawia za kabiną. Można dzięki niemu sięgnąć z ładunkiem 260 kg na odległość 8,9 m, a nawet 10 m w cięższym modelu. Zasięg w pionie zwiększa się odpowiednio do 10 i 11 m. W typowym zastosowaniu obu żurawi, ML 380 z jibem może podać ładunek 220 kg na odległości 5 m od kolumny i na wysokość 8 m. Dla większego modelu jest to 300 kg na 5 m w poziomie i wysokości 9 m. Praca na maksymalnych parametrach jest zabezpieczana przez układy zgodne z dyrektywą maszynową, a operator jest informowany o zapasie stateczności na pulpicie sterowania tak na podwoziu, jak i na pilocie zdalnego sterowania radiowego (opcja).