27/02/2018

Mercedes-Benz Klasa X jako pojazd kempingowy

Na styczniowych targach CMT (Caravan, Motor, Touristik) w Stuttgarcie Mercedes-Benz Vans pokazała X-Klasę przystosowaną do biwakowania: z kabiną sypialną Tischer zamontowaną na skrzyni i z zestawem kuchennym firmy VanEssa mobilcamping umożliwiającym przyrządzanie posiłków w terenie. Nowe zastosowanie debiutującego niedawno pikapa to skutek coraz większego popytu na samochody kempingowe wszystkich klas. Jest wśród nich także miejsce na takie, które umożliwią dojechanie do miejsc poza głównymi drogami i krótki postój z noclegiem lub choćby wypoczynkiem. Takie modne trasy dla europejskich kamperów to m.in. Szkocja, Rumunia, a nawet kraje Maghrebu. Można w takim przypadku wykorzystać pikapa 4x4 z wygodną kabiną załogową i dużą skrzynię, a także 1-tonową ładowność, na sprzęt kempingowy.

MB Klasa X dobrze pasuje do tego profilu użytkowania. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół i osi oraz sprężynom śrubowym zawieszenia z przodu i tyłu umożliwia wygodną jazdę na drodze i ma niezłe właściwości terenowe. Silniki 2,3 l o mocy 120 lub 140 kW zapewnią odpowiednią dynamikę nawet z nadbudówką sypialną na skrzyni, a zużycie paliwa nie powinno być wysokie. Od połowy tego roku będzie dostępny także silnik V6 w połączeniu ze stałym napędem na 4 koła. W układzie napędowym jest reduktor, można zamówić blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Głębokość brodzenia to 600 mm, prześwit do 222 mm (opcjonalne zawieszenie z podwyższonym prześwitem), maksymalna zdolność pokonywania wzniesień wynosi 100%. Układ regulacji prędkości zjazdu DSR zwiększa bezpieczeństwo przy zjeżdżaniu ze stoku. Samochód może pociągnąć przyczepę nawet 3,5 t, jeżeli ma ona inny hamulec niż najazdowy.

Kierowca jest wspomagany przez asystentów hamowania, utrzymania pasa ruchu i odczytywania znaków. Dodatkowo, działają Trailer Stability Assist, monitorowanie ciśnienia w oponach, tempomat. Można zamówić reflektory LED, kamerę cofania lub kamerę 360o.

Pomimo niewielkich rozmiarów, kabina Tischer oferuje wygodne miejsce sypialne o szerokości 150 cm w alkowie i ma wysokość wewnętrzną prawie 2 m. Wyposażenie obejmuje kuchnię z 3-palnikową kuchenką gazową i 3 wygodne siedziska, które szybko przekształcają się w drugie łóżko. Dzięki składanej umywalce i obrotowej toalecie w zintegrowanej łazience można wziąć prysznic. Kształt i przekładkowa struktura kabiny zapewniają stabilność, wytrzymałość i doskonałe właściwości izolacyjne. A przy tym kabinę można szybko zdjąć ze skrzyni i ponownie wykorzystywać pikapa w innych celach.

Odmienną koncepcję X-Klasy opracowała VanEssa mobilcamping. Jest to zamontowany na skrzyni moduł wysuwany o masie wadze ok. 250 kg, z w pełni wyposażoną kuchnią, obejmującą lodówkę, kuchenkę i zmywak, a także miejsce na naczynia i zapasy. Drugi wysuwany moduł oferuje jeszcze więcej miejsca na kolejne przedmioty. VanEssa chroni skrzynię za pomocą pokrywy wykonanej z drewna tekowego, wodoodpornego materiału o dużej wytrzymałości, stosowanego na pokłady jachtowe. Sprężyny pneumatyczne utrzymują pokrywę pod kątem 45o. W przypadku podróży przez kilka dni VanEssa zaleca montaż namiotu dachowego z wejściem skierowanym tyłem do kierunku jazdy.

Obok Klasy X, MB Vans prezentowała na CMT kompletną rodzinę Marco Polo na bazie Vito/V-Klasy. Rozrasta się ona o kolejne edycje specjalne, z różnymi dodatkami i w ekskluzywnych barwach. Nowością od kwietnia tego roku jest system dźwiękowy Jehnert z 9 głośnikami, w tym subwooferem, i 5-kanałowym wzmacniaczem DSP. Co szczególnie interesujące, system nagłośnienia ma 2 ustawienia dźwięku: "Driving" kierujący muzykę w stronę kierowcy i pasażera z przodu, oraz "Living", w którym dźwięk jest przedłużany do tyłu pojazdu. Dzięki Bluetooth steruje się tym ze smartfonu.