21/02/2018

Nowy MB Sprinter gotowy do wszelkich zadań

W czerwcu na polski rynek zaczną zjeżdżać pierwsze egzemplarze nowego Sprintera, który zadebiutował na początku lutego. Zmiana generacji wiąże się przede wszystkim z wprowadzeniem usług łącznościowych Mercedes PRO connect. Samochody będą jeździły podłączone do internetu i zarówno zbierały wszelkie informacje z otoczenia (w tym głównie oczywiście od dyspozytora floty), jak i przekazywały na bieżąco stan swój, kierowcy i ładunku.
Z punktu widzenia zabudowców nie będzie większej rewolucji, ponieważ nadwozie nie zmieniło się co do przekroju, pozostawiono także identyczne rozstawy osi i długości furgonów w wersji tylnonapędowej. Ale uwaga: nadciąga wielka nowość, Sprinter z przednim napędem! Tym samym będzie fabryczny wybór 3 rodzajów napędu: na przód, tył i 4x4. Nowa wersja umożliwiła wprowadzenie do oferty rozwiązania lubianego zwłaszcza przez firmy wykonujące kamery: kabiny z silnikiem przystosowanej do połączenia z obniżonym i dłuższym podwoziem np. AL-KO, na 2 lub 3 osiach. W sumie ma być dostępnych 1700 różnych wersji, dużo więcej niże poprzednio. Będzie fabryczne kombi i mikrobus.
Silniki są te same, co w poprzednim modelu, ale jednak nie takie same. Przy tylnym napędzie, silniki 2,1 l rozwijają moc 84 kW (114 KM), 105 kW (143 KM) lub 120 kW (163 KM). Zachowano 3-litrowego diesla V6 o mocy 140 kW (190) KM i momencie 440 Nm, ulubieńca busiarzy. Skrzynie biegów to po dawnemu 6-biegowa ręcznie sterowana lub 7-biegowa automatyczna 7GTronic. Wydłużono przebiegi między wymianami oleju do maks. 60 tys. km, lub co 2 lata, jego stan jest stale monitorowany. Pojemność zbiornika AdBlue zwiększono do 22 l. W Sprinterze przednionapędowym jest jeszcze jedna wersja silnika 2,1 l: 130 kW (177 KM), ale tylko do samochodów kempingowych. V6 w poprzek się nie mieści! Tu skrzynia 6-biegowa ręcznie sterowana może być zastąpiona przez 9-stopniowy automat.
Sprinter z przednim napędem ma rozstawy osi 3259 lub 3924 mm, jest dostępny z DMC 3,0, 3,5 i 4,1 t. Zalety tej wersji to mniejsza o 50 kg masa własna i niższa o 80 mm podłoga ładowni, wygodniejsza tak dla kurierów wspinających się na nią z paczkami, jak i pasażerów kampera. Wady to mniejsza zwrotność, tylko 2-tonowa przyczepa do pociągnięcia i wymiana oleju po 40 tys. km.
MB Vans podkreśla, że na świecie 50% nowo zarejestrowanych Sprinterów jest wyposażanych lub przerabianych przez specjalistycznych producentów nadwozi, a w Europie ten udział sięga nawet 60%. To zadanie ma nadal spoczywać na niezależnych firmach, pod czujnym okiem Bodybuilder Center. Podczas opracowania Sprintera 3. generacji zwrócono uwagę na ułatwienia podstawowych adaptacji, np. mocowania regałów. W nowym rozwiązaniu tylnych drzwi usunięto wspornik utrzymujący je w pozycji 90o, blokada jest wbudowana w zawias i nic nie wnika do wnętrza przy zamykaniu drzwi.
Producent zwraca też uwagę zabudowców na obecne kierunki rozwoju popytu rynkowego, w powiązaniu z rozwiązaniami, jakie zadał w nowym Sprinterze.
1. Usługi kurierskie. Internetowa sprzedaż detaliczna pociągnęła za sobą rozwój branży dostawy przesyłek. Każda paczka zamówiona przez Internet musi zostać dostarczona do klienta, jak wykazuje praktyka nieraz odbywa tą drogą kilka razy. W 2016 r. w Niemczech przekroczono liczbę 3 mld przesyłek, od 2000 r. zwiększyła się ona prawie dwukrotnie. Eksperci spodziewają się, że do 2021 r. liczba dostaw wzrośnie do ponad 4 mld rocznie. W 2014 r. na całym świecie dostarczono ok. 44 mld paczek, w 2016 r. 65 mld, co oznacza wzrost o prawie 48% w ciągu 2 lat. Ta tendencja utrzyma się, do 2025 r. oczekuje się wzrostu rynku o 6 do 8 % rocznie.
Ponieważ wydajność jest najniższa na odcinku ostatniego kilometra, średni zysk z jednej przesyłki spada. Główne sposoby na rentowność to unikanie pustych przebiegów i skrócenie czasu przeładunku, na co mają wpływ odpowiednio zaprojektowane pojazdy dostawcze. Kabina musi być wygodnym miejscem pracy, podłoga ładowni ma być niska, producent powinien mieć korzystną cenowo wersję podstawową pojazdu dla kurierów. W rzeczy samej, podstawowy silnik 84 kW powinien poradzić sobie z 3,5-tonowym samochodem.
Nowy Sprinter z przednim napędem ma podłogę ładowni o 80 mm niżej, niż poprzednik. Dzięki temu ma większą pojemność i ładowność, a kierowcy łatwiej wejść po paczkę i wyjść z nią, trzymaną oburącz. Mercedes proponuje, obok sklejkowej podłogi, fabryczne obudowy nadkoli tylnych, na których można stawiać ciężkie paczki. Oświetlenie ładowni lampkami wspierają opcyjnie listwy LED. Ergonomię poprawia także specjalny fotel kierowcy ze spłaszczoną poduszką siedziska, co ułatwia częste wstawanie.
Usługi PRO connect, 8 pakietów łączności, przyczyniają się do zwiększenia wydajności, obniżenia kosztów operacyjnych, poprawy dostępności pojazdów i komunikacji w ramach floty. Zmniejsza to wysiłek menedżerów, kierowników flot, kontrolerów, dyspozytorów i kierowców.
2. eGrocery. Rynek dostaw świeżej żywności ma wielki potencjał wzrostu. Szacuje się, że obecnie tylko około 0,6% żywności w Niemczech jest zamawiane online, ale sektor ten ma dynamicznie wzrosnąć na kluczowych dla Sprintera rynkach europejskich. Do 2020 r. jest spodziewany roczny wzrost na zamówienia spożywcze online o 14,7% w Niemczech, 6% w Wielkiej Brytanii, 10,5% we Francji. Także tę branżę czeka presja czasu i kosztów, praca musi być tak wydajna, jak to tylko możliwe. Ergonomicznie ukształtowane fotele i obniżone wejście do ładowni mają na to wpływ. Równie ważna jest jak największa ładowność, jak w nowym Sprinterze z napędem na przód, oraz unikanie przestojów, co umożliwiają systemy asystujące i zarządzanie eksploatacją pojazdu dzięki Mercedes PRO connect.
Ze względu na koszty, w przyszłości konieczne stanie się zautomatyzowane rejestrowanie i ładowanie łatwo psujących się towarów. Mniejsze firmy muszą zbilansować całkowity koszt posiadania floty z jej przydatnością w codziennych obowiązkach, gdzie kluczowe są: łatwy przeładunek oraz niezawodność i pewność, że towary dotrą do klienta w idealnym stanie. Pojazd musi także pasować do wizerunku firmy. Nowy Sprinter sprawdza się na wszystkich obszarach. Niski próg załadunkowy lub uruchamianie pojazdu bez kluczyka to udogodnienia, które upraszczają pracę i zwiększają wydajność podczas dostarczania żywności. W ciasnych uliczkach, gdzie parkowanie i manewrowanie jest trudniejsze, na pierwszy plan wysuwa się pakiet Parking z asystentem parkowania i kamerą cofania. Ostrzega on kierowcę o przeszkodach za pomocą alarmu wizualnego i dźwiękowego. Czujniki obejmują obszar dookoła pojazdu. Dzięki niskoemisyjnym silnikom nowy Sprinter już teraz wpisuje się w ideę zrównoważonego transportu, a na przyszły rok jest zapowiadany debiut wersji elektrycznej.
3. Mobilny serwis. Serwisanci używają pojazdu jako mobilnego magazynu części i do transportu narzędzi. Prowadzenie jest tylko środkiem do celu, czyli miejsca awarii/rozwiązania problemów klienta. Wymagania w tym sektorze obejmują np. ładownię, którą można dostosować do działalności za pomocą systemów regałów lub stołu warsztatowego. Równie ważne jest wykorzystanie kabiny jako miejsca, w którym są odbierane i szeregowane wezwania klientów. Przede wszystkim cena zakupu i koszty operacyjne muszą być niskie; rośnie też presja na zwiększanie wydajności. Tu pole do popisu dają rozwiązania w zakresie łączności, które ułatwiają optymalne zarządzanie pracą, a nawet zmieniają sposób działania biznesu. Jednym z przykładów jest zarządzanie materiałami dla mobilnych warsztatów. Coraz bardziej popularne stają się nocne dostawy części zamiennych potrzebnych na kolejny dzień pracy. Dostawca musi móc otworzyć pojazd i usunąć zbędne narzędzia i części. Inteligentne rozwiązanie smart return box może w przyszłości rozwiązać ten problem. Dzięki niemu dostawca nie musi już wozić ze sobą kluczyków do wszystkich pojazdów. Odblokowanie może być ograniczone do określonego okna czasowego, jeśli są otwierane przez aplikację na telefon komórkowy.
Jednocześnie nowoczesne systemy multimedialne MBUX, które rejestrują zmieniającą się sytuację w ruchu drogowym praktycznie w czasie rzeczywistym i dynamicznie dostosowują trasę, pozwalają oszczędzić czas i pieniądze.
Najnowocześniejsze systemy regałów pozwalają stworzyć dobrze zorganizowaną i uporządkowaną przestrzeń ładunkową. W kabinie, załoga ma mnóstwo schowków, które można dostosować do konkretnego profilu użytkowania. Podstawowa wersja nowego Sprintera jest dobrze dopasowana do takich potrzeb, furgon z napędem na przednią oś i wysokim dachem zapewnia dużą przestrzeń na części i wyposażenie warsztatowe. W porównaniu do poprzedniego modelu, nowy Sprinter ma niższe o 80 mm wejście do ładowni, na czym zyskuje wysokość wnętrza. Również bazowy silnik o mocy 84 kW przekonuje niską ceną zakupu i dużą ekonomicznością w transporcie miejskim.
4. Przewóz osób. Operatorzy oczekują niezawodnego pojazdu, dzięki któremu będą mogli sprostać presji kosztowej w publicznym i prywatnym transporcie pasażerskim. Czynniki ważne dla kierowcy to wygoda fotela i ergonomiczny kształt miejsca pracy. Jeśli pojazdy są wykorzystywane do świadczenia usług przewozowych i promowania wizerunku firmy, jakość i nowoczesny design są tak samo ważne, jak luksusowe i wygodne wnętrze.
Nowe koncepcje mobilności wymagają większej indywidualizacji lokalnego transportu publicznego. Przyszłością jest dynamiczne ustalanie tras i rozkładów jazdy dzięki łączności sieciowej. Pasażerowie będą mogli korzystać z aplikacji, by zamówić przejazd. Przesłane w ten sposób zgłoszenia będą automatycznie wyświetlane w systemie, który sam dostosuje trasę, zwracając uwagę na bieżącą sytuację na drodze. Nowy Sprinter nie tylko odbiera, ale także wysyła dane. W przyszłości czujniki foteli będą rejestrować liczbę pasażerów, zgłaszać je do aplikacji i uzgadniać zgłoszenia oraz dostępną przepustowość. Koncepcja wnętrza nowego Sprintera jest dopasowana do takich potrzeb, również pod względem digitalizacji: gniazda USB umożliwiają ładowanie urządzeń, a opcjonalny WiFi indywidualne połączenia ze światem cyfrowym. Centralnym elementem jest system multimedialny MBUX, sterowany za pomocą ekranów dotykowych lub kierownicy wielofunkcyjnej.
Dzięki opcjonalnemu zawieszeniu pneumatycznemu pasażerowie mogą się cieszyć komfortem, klimatyzacja umieszczona na dachu umożliwia indywidualną regulację temperatury w części pasażerskiej, a ogrzewanie dodatkowe jest dostępne dla każdego miejsca.
Nowy Sprinter jako jedyny w segmencie dużych samochodów dostawczych może mieć 6-cylindrowy silnik w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC. Kierowcę wspierają innowacyjne systemy bezpieczeństwa i asystujące na poziomie znanym z samochodów osobowych. Są wśród nich oparty na radarach adaptacyjny tempomat Distronic, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist i Attention Assist. W standardzie jest Crosswind Assist. Opcjonalny pakiet Parking, obejmujący kamerę 360o w połączeniu z 10,25-calowym systemem multimedialnym MBUX, pomaga kierowcy wybrnąć z ciasnych uliczek przy ograniczonej widoczności. Traffic Sign Assist zwraca uwagę na ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i zakazy wyprzedzania oraz ich anulowanie. Nowością w Sprinterze jest czujnik deszczu i system mokrych wycieraczek: płyn do spryskiwaczy jest przepuszczany przez ramiona, rozpylany bezpośrednio przed piórami i natychmiast zbierany.
5. Sektor budowlany. Transport budowlany to nie tylko małe odległości, ale również długie trasy po autostradach i drogach krajowych. Załoga chce je pokonywać tak szybko i wygodnie, jak to tylko możliwe. Ale ostatnie 100 m przed placem budowy często prowadzi przez trudny teren, a kiedy pojazd dotrze na miejsce, nie może liczyć na delikatne traktowanie. Firmy budowlane potrzebują mocnych pojazdów o wysokim tonażu. Nowy Sprinter z napędem na wszystkie koła i DMC 5 t jest idealnym pojazdem budowlanym do ciężkich materiałów. Udźwig do 3,5 t umożliwia transport ciężkiego sprzętu.
6. Rzemieślnicy. W sektorze usług przeważają małe floty. Dekarze, posadzkarze lub stolarze są zainteresowani maksymalną ładownością i wygodnymi regałami mobilnego warsztatu. Malarze pokojowi i tynkarze szukają dużej przestrzeni ładunkowej do transportu drabin lub rusztowań. Często właściciel osobiście siada za kierownicą, a gdy odwiedza klientów, Sprinter odgrywa również rolę reprezentacyjną. Musi służyć jako pojazd roboczy do przewożenia materiałów i równie sprawnie działać, gdy jednocześnie na miejsce pracy musi dotrzeć cała ekipa. Nowy Sprinter spełnia różne wymagania, oferując wiele opcji przewożenia ładunku. Do ciężkich, jest dostępna opcjonalna, wzmocniona podłoga. Jeśli ładunek może być rozłożony równomiernie, stosowana jest lekka tworzywowa podłoga, która pozwala zwiększyć ładowność.
7. Zadania specjalne. Gdy trzeba przewozić nieporęczne lub ciężkie przedmioty, jak wyposażenie wnętrz lub meble, liczy się każdy litr przestrzeni i wzorcowa ładowność. Stolarze lub producenci mebli specjalistycznych korzystają z furgonów zarówno przy zakupie materiałów, np. drewna, jak i przy dostarczaniu gotowych wyrobów. Często ma dla nich znaczenie wygląd zewnętrzny, jeśli pojazd ma podkreślać wysoką jakość pracy firmy. Z rozstawem osi do 4325 mmm (przy napędzie na tylne koła) lub 3924 mm (napęd na przód) i przestrzenią ładunkową do 17 m3, nowy Sprinter zapewnia idealne warunki pod każdym względem. Jeśli pierwszorzędne znaczenie ma wykorzystanie pełnej szerokości przedziału ładunkowego, rozwiązaniem jest wersja z tylnymi kołami super-single. Przy DMC pojazdu wynoszącej 5 t pojedyncze tylne koła zostawiają szerokość ok. 1,22 m między nadkolami, dzięki czemu można również ładować palety. Niższe są także opłaty autostradowe.
Dzięki rozwiązaniom w zakresie łączności nowy Sprinter jest zawsze w kontakcie z firmą. Silniki o mocy do 140 kW pozwalają na jazdę jak w samochodzie osobowym, a najnowsze systemy asystujące zapewniają wysokie bezpieczeństwo nawet przy ciągłych zmianach kierowcy..
8. Samochody kempingowe. Rynek kamperów stale rośnie od prawie 10 lat, w 2016 r. w Europie zarejestrowano ponad 95 tys. pojazdów, a w Niemczech w latach 2009-2016 przychody ze sprzedaży nowych pojazdów wzrosły z 2 do 4 mld euro. Oprócz rosnącego zainteresowania kamperami i pojazdami półintegralnymi, można zaobserwować coraz większe wymagania co do komfortu w wyższym segmencie cenowym. Klienci w średnim wieku, spełniający marzenie swojego życia za pomocą luksusowego pojazdu kempingowego kosztującego często ponad 150 tys. euro, nie chcą iść na ustępstwa. Nowy Sprinter to rozwiązanie dla każdego rodzaju pojazdu typu kempingowego (kampervan, półintegralny, integralny lub z alkową). Szeroki wybór konfiguracji napędu przedniego, tylnego lub na wszystkie koła umożliwia wszelkie zastosowania, przy dostępności nowych technologii, jak systemy multimedialne MBUX, panel obsługi i wyświetlacz na poziomie samochodów osobowych, opcjonalnie podgrzewane i obrotowe luksusowe fotele oraz systemy asystujące. Dodatkowym udogodnieniem jest rzadki w segmencie dużych samochodów dostawczych elektryczny hamulec ręczny, który ułatwia dostęp z kabiny do części mieszkalnej.
Dzięki nowym możliwościom sterowania cyfrowego kempingowy Sprinter staje się inteligentnym kamperem. Cyfrowy moduł komunikacyjny łączy go z internetem, co umożliwia np. ustalenie lokalizacji pojazdu, sprawdzenie poziomu paliwa albo zbliżającego się terminu czynności serwisowych. Ponadto system Live Traffic Information zapewnia najnowsze informacje o ruchu drogowym, dzięki czemu zawsze można wybrać najkorzystniejszą trasę. Uwzględnia on także ograniczenia wysokości, wąskie odcinki i drogi z ograniczonym dostępem dla cięższych pojazdów. W przyszłości nowy moduł interfejsu stworzy podstawę do inteligentnej łączności między pojazdem, nadwoziem i jego funkcjami. Umożliwi to kontrolę pełnego statusu pojazdu z jednego miejsca za pomocą wyświetlacza pomocniczego w samochodzie kempingowym lub smartfona. Aplikacja Mercedes-Benz Camper da dostęp do pojazdu z dowolnego miejsca na świecie, np. w celu sprawdzenia poziomu paliwa i ścieków lub do kontroli pojazdu i zabudowy przed rozpoczęciem podróży. Umożliwi to np. włączenie ogrzewania z wyprzedzeniem.
Systemy wspomagające dostępne w standardzie znacznie zwiększają atrakcyjność Sprintera jako bazy do samochodów kempingowych.
Pojazd do zabudowy z napędem na przednie koła, dostępny po raz pierwszy, jest szczególnie interesujący dla rozwijającego się segmentu półintegralnych samochodów kempingowych, które obecnie stanowią ok. 1/3 rynku. Silnik OM 651 o mocy 130 kW/400 Nm, dostępny wyłącznie w samochodach kempingowych, w połączeniu z nową 6-biegową manualną skrzynią biegów lub nową, 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów zapewni duże prędkości jazdy, cichą pracę, wysoką jakość prowadzenia i optymalne zużycie paliwa. 
Podwozie z przednią częścią kabiny, podstawa integralnych samochodów kempingowych, to kolejny nowy wariant. Na jego bazie można zbudować pojazdy o maksymalnie 3 osiach i DMC 5,5 t. Zawieszenie pneumatyczne skonfigurowane do samochodów kempingowych gwarantuje komfort jazdy podczas długich podróży i małe przechyły nadwozia. W pojeździe preinstalowano liczne rozwiązania dla integralnych samochodów kempingowych, które umożliwiają korzystanie z funkcji dostępnych w tej klasie po raz pierwszy lub ułatwiają producentom nadwozi integrację nowoczesnych systemów asystujących i dodatkowych udogodnień. Są to m.in ogrzewanie przedniej szyby, wzmocnione podstawy siedzeń z 3-punktowym pasem bezpieczeństwa lub preinstalacje tempomatu adaptacyjnego Distronic i Blind Spot Assist.
W ostatnich latach udział furgonów przebudowanych na kampery wykazał szczególnie duży wzrost, obecnie jest ich nieco poniżej 40%. Dzięki napędowi na przednie koła nowy Sprinter otwiera kolejne obszary zastosowań. Decydujące zalety to większa ładowność (plus 50 kg w porównaniu do poprzedniego modelu z napędem na tylne koła) i niższa o 80 mm podłoga, która zapewnia więcej przestrzeni dla wyposażenia wnętrza i ułatwia wejście. Silniki wysokoprężne o mocy od 84 do 130 kW zapewnią dynamikę, a opcjonalny dołączany napęd na wszystkie koła rozszerza zakres zastosowań.
Szczególnie interesujący dla wczasowiczów jest tryb hibernacji, dostępny we wszystkich wariantach. Pojazd można przełączyć w stan czuwania, zmniejszając zużycie energii do minimum. Gdy tryb hibernacji zostanie wyłączony, Sprinter może zostać uruchomiony bez trudności nawet po dłuższej przerwie.