03/10/2016

Nowy VW Crafter: jaki jest Samochód Dostawczy 2017 Roku?

Seria prezentacji we wrześniu, na czele z IAA Hanower, obwieściła światu początek ery nowego VW Craftera. O tym, że to ważne wydarzenie, świadczy m.in. przyznanie mu tytułu Samochód Roku 2017, z wyprzedzeniem w stosunku do rozpoczęcia sprzedaży. Na głównych rynkach europejskich nastąpi to w listopadzie; w grudniu będziemy znali ceny na polskim rynku, ale dostawy zaczną się w marcu. Do tego czasu będą sprzedawane samochody obecnej generacji, ale ze składów, produkcja jest już zakończona.

 

 

 

 

 

 

 

W Hanowerze pokazano pojazdy z serii przedprodukcyjnej, która posłuży też dealerom do pierwszych pokazów. Oficjalne rozpoczęcie produkcji we wrzesińskiej fabryce nastąpi 24 października. Początkowo będzie ona ograniczona do dwóch wersji z przednim napędem: furgonu L3H3 i podwozia z kabiną załogową o średnim rozstawie osi. Do końca roku powstanie ok. 2 tys. szt. Pozostałe wersje będą sukcesywnie wprowadzane w 2017 r., w jego połowie 2017 r. zacznie się produkcja samochodów z tylnym napędem i 4x4. Stopniowo będą uruchamiane kolejne wersje nadwoziowe, których ma być ich 69.

Volkswagen przyjął trochę mylące oznaczenie wielkości Craftera, uważając go za ciąg dalszy rodziny samochodów dostawczych, rozpoczętej przez Transportera z 2 długościami i wysokościami nadwozia. Dlatego w Crafterze podstawową długością jest L3, przy rozstawie osi 3640 mm. Taki furgon ma długość całkowitą 5986 mm i ładownię o długości 3490 mm oraz 2 warianty nadwozia: H2 o wysokości wewnętrznej 1726 i H3 mierzącą w środku 1961 mm. Z tego wynikają pojemności ładunkowe 9,9 lub 11,3 m3. Całkowita szerokość to 2040 mm, z czego korzyścią jest zwiększenie szerokości wnętrza, odległość między tylnymi zakolami wzrosła o do 1380 mm. Porównywalny obecny furgon o średnim rozstawie osi 3665 mm był nieco krótszy na zewnątrz, ale miał sporo krótszą ładownię (3265 mm, teraz 3490 mm) i pojemność 9 lub 10,5 m3. Nowy jest zatem pojemniejszy, ale to oczywiste wobec przedniego napędu i podłogi położonej o 100 mm niżej (570 mm nad nawierzchnią). Choć nowy Crafter nie ma nic wspólnego konstrukcyjnie z poprzednikiem, będzie można przełożyć do niego np. poprzednio wykorzystywane regały warsztatowe.


Na IAA był wystawiany Crafter zabudowany regałami kurierskimi firmy ATV, z fabryczną ścianką działową z przejściem do ładowni, podwyższonym sufitem kabiny i składanym prawym fotelikiem w kabinie. Zwraca uwagę wprowadzenie sił z regałów w dach furgonu.

Dużo wyposażenia będzie można zamówić bezpośrednio w fabryce: podłogę sklejkową, wykładziny boków, szyny airline do mocowania ładunku w podłodze, na ścianach bocznych i w suficie. Wśród akcesoriów są otwarte pojemniki nad wnękami kół np. na pasy do mocowania ładunku, wewnętrzny stelaż na rury lub drabinę, torby na dokumenty wieszane na drzwiach. Samochód jest przygotowany do łatwego montażu regałów warsztatowych, we wzmocnieniach bocznych ścian i w podłodze przygotowano otwory.

Dalej następuje skok w rozstawie osi do 4490 mm i długości: Crafter L4 będzie miał ponad 6,8 m. Furgony zaczynają tu od wysokości H3 (14,4 m3) i mają jeszcze wariant H4 (16,1 m3), z ładownią wysoką na blisko 2,2 m. Wydłużając tylny zwis otrzyma się długość L5, prawie 7,4 m, też z 2 wysokościami dachu o pojemności od 16,4 do 18,4 m3. Samochody przednionapędowe i 4x4 będą dostępne w przedziale od 3,0 do 4 t DMC, a tylnonapędowe od 3,5 do 5,5 t. Wersja pełnonapędowa jest budowana w oparciu o przednionapędową, z zespołem napędowym uzupełnionym o przekładnię kątową, wał napędowy, sprzęgło Haldex i tylny most z pojedynczym ogumieniem.

Nowy Crafter ma bardzo dobrą aerodynamikę: Cx wynosi 0,33. Nadwozie jest wykonywane najnowszymi technologiami zrobotyzowanego zgrzewania z klejeniem, z blach ocynkowanych i z elementami ze stali tłoczonej na gorąco, a następnie ulepszanej cieplnie. Zabezpieczenie przez korozją przez kataforezę, uszczelnienie połączeń i wielowarstwowe lakierowanie jest wykonywane na najwyższym poziomie.

Projekt kabiny kierowcy jest nowy, ale spójny z tym, co znamy z Transportera. Zwrócono uwagę na przechowywanie i łatwy dostęp do wyposażenia używanego na co dzień: telefonów komórkowych, skanera, laptopa czy tabletu. Są 4 wersje fotela kierowcy, o stopniowo rosnącym komforcie i liczbie funkcji. Można dobrać podłokietnik(i), regulację podparcia lędźwiowego, elektryczne ustawianie, sprężystą podstawę o zmiennym tłumieniu, podgrzewanie, masaż, wersję z atestem ortopedycznym. Szyby elektrycznie sterowane będą w standardzie. W specyfikacji Trendline seryjne będą światła przeciwmgłowe i zakrętowe, dodatkowe gniazda ładowania 12 V, półki podsufitowe z lampkami do czytania i 2 gniazdami DIN. Opcją jest przetwornica 230 V o mocy 300 W w podstawie fotela kierowcy. Można zamówić akumulator AGM zamiast kwasowego, lub dodatkowy akumulator z układem zarządzania przepływem energii między nimi.

Klimatyzacja nowego Craftera będzie automatyczna lub półautomatyczna, obejmie od 1 do 3 stref i może być rozszerzona o osobny moduł w tylnej części nadwozia, wbudowany we wnętrzu, a nie na dachu. Dostępne są także niezależne ogrzewanie o mocy 3,5 kW i dodatkowy wymiennik w układzie ogrzewania, z którego ciepło jest kierowane do przestrzeni pasażerskiej kanałami w podłodze. Ma to zapewnić równomierne rozprowadzenie ciepła przy minimum kolizji z zabudowami.

Nowe Craftery są napędzane 2-litrowymi silnikami TDI rodziny EA 288 Nutz, teraz umieszczonymi poprzecznie i pochylonymi do przodu o 8o. W długiej komorze jest dość dużo przestrzeni, co wykorzystano proponując jako fabryczną opcję mocniejszy alternator 250 W lub 2 alternatory po 180 W, albo sprężarkę do zasilania w czynnik agregatu chłodniczego. Obecne wersje mocy to 75 kW (102 KM), 103 kW (140 KM) 130 kW (177 KM ? biturbo). Od połowy 2017 r. pojawi się także wersja 90 KW, dostępna tylko z tylnym napędem. Podstawowe skrzynie mają 6 ręcznie zmienianych biegów, opcją jest 8-stopniowy automat z przemiennikiem momentu. Dostępna będzie przystawka odbioru mocy przy skrzyni. Wszystkie silniki są wyposażone w start/stop i m.in. dzięki niemu mają oszczędzać 15% paliwa w porównaniu z poprzednikiem.

Równolegle pokazano studyjny model z napędem silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW, zasilanym z baterii umieszczonych pod podłogą. Taka wersja również ma trafić do sprzedaży w przyszłym roku. Ten egzemplarz także miał regały kurierskie, Sortimo Flexrack z kompozytowymi półkami składającymi się płasko na ściany. Pokazujemy je w zbliżeniu w furgonie MAN TGE.

Podwozie nowego Craftera ma teraz z przodu kolumny MacPherson ze stabilizatorem. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne, co umożliwiło działanie wielu układów asystujących i przyczyniło się do poprawy komfortu prowadzenia. Dodatkowo, jest oszczędniejsze w zużyciu energii. Tylne zawieszenie to w każdym przypadku oś sztywna na resorach parabolicznych o różnej charakterystyce. W samochodach z przednim napędem można wybrać oś z odsadzeniem belki, dzięki której podłoga ładowni jest obniżona o 100 mm. Hamulce są tarczowe wentylowane na obu osiach, z tyłu wykonują teraz także funkcję hamulca postojowego i są podłączone do układów wspomagania kierowcy, m.in. Post Collision zatrzymującego samochód po pierwszym uderzeniu, jeśli kierowca nie reaguje. Nowy Crafter w standardzie lub w opcji ma sporo układów asystujących, kilku z nich działa dzięki elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego: Lane Assist nie tylko ostrzega o wyjeżdżaniu z pasa, ale i delikatnie przywraca samochód na jego środek, Park Assist sam wstawi Craftera w najmniejszą lukę, Trailer Assist ułatwi cofanie z przyczepą.

Po raz pierwszy w segmencie dużych vanów pojawił się tempomat adaptacyjny ACC utrzymujący zadany dystans od pojazdu poprzedzającego. Za pomocą radaru, Front Assist rozpoznaje krytyczną odległość i pomaga skrócić drogę hamowania, ostrzegając kierowcę wizualnie, dźwiękowo i szarpnięciem hamulcami, na koniec samemu hamując z wymaganą skutecznością. Czujniki ultradźwiękowe i radarowe Side Assist chronią przed wjechaniem na zajęty pas i przed cofnięciem, gdy za samochodem jest przeszkoda lub zbliża się inny pojazd na poprzecznym pasie (Traffic Alert). Kolejną funkcją Front Assist i ACC jest automatyczne hamowanie awaryjne przy prędkościach poniżej 30 km/h.

Furgony i kombi będą wyposażone w układ kompensacji bocznego wiatru. Inna opcja to Light Assist, sterowanie przełączaniem świateł drogowych na mijania za pomocą obrazu z kamery w lusterku, która służy także do odczytywania znaków drogowych, uprzedzając o zmianach ograniczeń prędkości (Sign Assist). W połączeniu z ACC, nowy Crafter jest również wyposażony w funkcję Driver Alert, wykrywanie zmęczenia kierowcy na podstawie czasu jazdy z prędkością powyżej 60 km/h, pory dnia i nietypowych ruchów kierownicą.

 

W tym roku w zakładzie VW Września będą powstawać tylko podwozia pod zabudowę z podwójnymi kabinami i jednym rozstawem osi, dłuższe widelce będą dostępne dopiero w połowie 2017 r. 

Nowy Crafter jest po raz pierwszy wyposażony w interfejs zarządzania flotą FMS, umożliwiający połączenie ze wszystkimi popularnymi układami telematycznymi na rynku. Volkswagen Samochody Użytkowe zapowiada zajęcie się usługami dla flot, ułatwiając klientom planowanie, zarządzanie i monitorowanie wykorzystania pojazdów. 

Z kilkumiesięcznym opóźnieniem względem Craftera (w Polsce - w listopadzie 2017 r.) wejdzie do sprzedaży bliźniaczy model MAN TGE, sprzedawany w sieci MAN Truck & Bus Polska.