25/04/2016

Oczyszczenie IVECO Daily

Tytuł można rozumieć dosłownie, ponieważ zasłużony dla marki Daily dostał nowy silnik, spełniający normę Euro 6. Wprowadzenie jednostki o najwyższym obecnie stopniu czystości spalin może wiązać się z koniecznością stosowania czynnika AdBlue, jednak, jak zapewnia producent, spadają inne koszty eksploatacji i całkowity koszt (TCO) jest niższy.

Silniki wciąż mają pojemność 2,3 i 3 l, dostępna moc zawiera się w przedziale 120 ? 210 KM, maksymalny moment obrotowy w zakresie 320 ? 470 Nm. Tylko silnik o mocy 180 KM i momencie 430 Nm ma wysokociśnieniowy EGR + SCR, pozostałe niskociśnieniowy EGR i NSC, pochłaniacz tlenków azotu. Producent planuje, że od 2017 r. nabywca będzie sam decydował, jakie rozwiązanie preferuje. Nowe silniki były testowane przez około 1,3 mln km i 35 tys. godzin. Iveco wychodzi naprzeciw normie czystości, zapewnia jednak, że E6 to nie tylko wymienione oszczędności i ochrona środowiska, lecz także poprawa wizerunku użytkownika, który staje się członkiem rodziny przewoźników, dbających o otoczenie.

Daily zadebiutował w 1978 r. "Od tamtej pory sprzedaliśmy ponad 2,8 mln egzemplarzy wszystkich generacji, co świadczy dobitnie o popularności tego modelu. Nowym Daily Euro 6 chcemy kontynuować tę dobrą passę" - zapowiada prezes IVECO Pierre Lahutte. W swojej karierze Daily ma m.in. debiut silnika common rail w 1999 r., po raz pierwszy w samochodzie dostawczym, napęd CNG od 2004 r. i wprowadzenie napędu elektrycznego w 2006 r. W 2015 r. pierwszy raz zjechał z taśmy Daily z automatyczną skrzynią Hi Matic. "Sprzedaliśmy przeszło 10 tys. samochodów z tym rozwiązaniem, a w 2016 r. chcemy ten wynik podwoić" - mówi prezes Lahutte. Kierowca może się bardziej koncentrować na drodze i zdać się na maszynę, zmieniającą przełożenia. Skrzynia jest dostosowana do jazdy w różnych warunkach i ma 8 przełożeń. Pracuje z 5 różnymi silnikami. Ogólny wzrost sprzedaży Daily w 2015 r. wyniósł 11,3% rok do roku.

Obniżka kosztów Daily E6, to nie tylko niższe opłaty drogowe (dla pojazdów powyżej 3,5 t DMC), lecz także, jak zapewnia producent, do 8% obniżone zużycie paliwa oraz 12% niższe koszty utrzymania i napraw. Hałas w kabinie obniżono o 4 dB. Jako rewolucję określono aplikację Daily Bussiness Up. Kierowca dostaje wiele informacji o pojeździe, a także o stylu jazdy, na swój tablet lub smartfon. System punktowego oceniania podpowiada, jak powinien postępować za kierownicą, aby jeździć efektywniej. Wydłużono przebieg między wymianą oleju i przeglądem z 40 do 50 tys. km.

Prezentacja samochodu na stacji SkyWay u stóp góry Mount Blanc, miała podkreślić szczytowe osiągnięcia wchodzącego na rynek modelu, w tym także czystości spalin wg normy Euro 6. "Tak, jak udało nam się dostarczyć ten samochód na wysokość 3500 m, co na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe, tak też Daily dociera w miejsca wydawałoby się niemożliwe i daje swoim użytkownikom szerokie możliwości. Jego cena ma być zunifikowana w Europie. Zarząd pracuje nad tym, aby na naszym kontynencie każdy nabywca miał równe szanse kupienia nowej odsłony Daily" - zapowiada prezes.

Przypomnijmy, że Daily zdobył tytuł Van of the Year 2015. Podwozie występuje w DMC od 3,3 do 7,2 t lub w wersji wydłużonej od 3,5 do 7,2 t. Dla podwozia z podwójną kabiną jest to przedział 3,3 ? 7 t. Długość użytkowa podwozia wynosi od 2510 do 6190 mm, przy rozstawie osi od 3 do 4,7 m. Pojemność ładunkowa furgonu to, w zależności od wersji nadwozia, od 7,3 m3 do 19,6 m3. Zbiornik AdBlue ma 25 l pojemności, oczywiście niski poziom płynu jest sygnalizowany kierowcy. Napełnianie wymagane jest średnio co 2 miesiące.

Z innych zmian, wspomnijmy o skórzanej kierownicy, radiu wzbogaconemu o zakres DAB+ i poprawieniu wystroju wnętrza, dzięki błękitnym wykończeniom z tworzywa.