13/02/2020

VW Crafter i MAN TGE 4x4 od Oberaignera

Projekt realizowany przez austriacką specjalistyczną firmę Oberaigner wspólnie z koncernem VW wchodzi w fazę końcową: oferta pojazdów dostawczych z napędem na wszystkie koła została rozszerzona o Craftera 4x4 i MAN-a TGE 4x4. Nie jest to jednak dublowanie fabrycznych modeli 4MOTION, w których przednie koła są stale napędzane, a tylne dołączają się samoczynnie za pomocą elektronicznego sprzęgła ciernego Haldex w razie wykrycia ich poślizgu. Takie samochody są dostępne tylko z DMC do 4 t.

Napęd 4x4 wg koncepcji Oberaigner jest stały, moment zostaje podzielony na osie w proporcji p/t 40/60% z zastosowaniem międzyosiowego mechanizmu różnicowego samoblokującego w zależności od obciążenia (Torsen). Układ kontroli trakcji jest elektroniczny, działanie ESP nie ulega zakłóceniu. W tych samochodach będzie stosowany wyłącznie najmocniejszy silnik 2,0TDI 130 kW, ale ze skrzynią biegów manualną 6-biegową lub automatyczną 8-biegową. Przełożenie tylnego mostu i= 4,7 jest typowe dla tylnonapędowej pary Crafter/TGE, ponieważ Oberaigner dokonuje konwersji takich właśnie modeli, o DMC 5 lub 5,5 t. Przednia oś ma maksymalne obciążenie 2200 kg, tylna 3500/4000 kg. Ponieważ przyrost masy własnej wynosi jedynie 130 kg, można liczyć na ładowność 2250 - 2750 kg. Crafter i TGE będą jedynymi na rynku europejskim furgonami o DMC 5,5 t z napędem 4x4.

Dodanie napędu 4x4 nie wymaga żadnych specjalnych kodów wyposażenia fabrycznego, niedopuszczalna jest jedynie końcówka odbioru mocy ze skrzyni biegów.