10/04/2022

Elektryczne samochody serwisowe dla Vestas

Firma Vestas, światowy liderów w produkcji elektrowni wiatrowych, podjęła w 2020 r. zobowiązanie, by w ciągu 5 następnych lat wszystkie jej samochody serwisowe miały napęd elektryczny lub spalały paliwa odnawialne. To część planu, by do 2030 r. własna działalność była neutralna co do emisji CO2. Przy ok. 30 tys. turbin wiatrowych do obsłużenia na całym świecie, flota mobilnych warsztatów ma tu spory wkład.

Vestas-Poland jest częścią tego planu, stąd jedno z najnowszych zadań podwrocławskiej firmy MobilCar: zabudowy serwisowe Peugeotów e-Expert w wersji Long. Co ciekawe, klient wybrał wersję z większą baterią trakcyjną 75 kWh, zapewniającą w praktyce zasięg ok. 300 km kosztem ograniczenia ładowności. Bazy samochodów serwisowych są wprawdzie rozmieszczone strategicznie blisko farm wiatrowych, a przy każdej sprawnej turbinie można podładować akumulator, ale: 1. Polska to duży kraj, 2. turbina może być niesprawna, 3. efektywność ładowania małą mocą jest podobnie niewielka.

Elektryczne furgony przygotowano wg indywidualnego projektu opracowanego przez zakładzie Sortimo wspólnie z firmą Vestas, specjalnie do obsługi turbin wiatrowych. Zabudowę oparto na innowacyjnym systemie Sortimo SR5. Po każdej stronie ładowni zamontowano na nadkolach pojazdu moduły mieszczące wybrane narzędzia umożliwiające bezproblemową pracę serwisantów w terenie. Na ścianie bocznej i grodziowej znalazły się uchwyty na zawiesia oraz szyny transportowe umożliwiające zabezpieczanie pasami ładunków o większych rozmiarach (łącznie z umieszczonymi na paletach). Jest to także miejsce na wyposażenie związane z pracami na wysokościach: liny, kaski, torby o wzmocnionej konstrukcji. Na drzwiach tylnych zamocowano "kącik czystości" kanister z wodą, dozownik pasty/mydła, uchwyt na papier. Wobec najróżniejszych godzin pracy serwisu przestrzeń ładunkową doświetlają dodatkowe lampy LED.

Z uwagi na ograniczone możliwości baterii trakcyjnej zastosowano ogrzewanie postojowe kabiny Defa zasilane z zewnętrznej sieci 230 V. Pojazd został również wyposażony w hak holowniczy kompatybilny ze stopniem ułatwiającym dostęp do ładowni.