IVECO Daily jako pojazd ratownictwa medycznego

Notarzteinsatzfahrzeug (NEF) to ogniwo systemu ratowniczego specyficzne dla Niemiec i Austrii. Zadaniem pojazdu jest jak najszybsze dowiezienie lekarza do osoby poszkodowanej, którą po udzieleniu pierwszej pomocy przejmuje karetka. Przepisy w poszczególnych landach różnie regulują szczegóły wykorzystania NEF, ale z reguły lekarz z odpowiednimi uprawnieniami jest zarazem jego kierowcą.
Coraz więcej wymaganego wyposażenia i materiałów eksploatacyjnych oraz konieczność przewiezienia dodatkowego personelu powodują, że rośnie zapotrzebowanie lekarzy i organizacji ratowniczych na pojazdy wszechstronne, o dużej pojemności i zapasie ładowności, a jednocześnie komfortowe i bezpieczne w czasie jazdy na miejsce akcji. Markus Haas, dyrektor zarządzający firmy wynajmującej pojazdy specjalne, wpadł na pomysł, by wykorzystać IVECO Daily jako pojazd typu NEF. Wykonania, zgodnie z normą DIN EN 75079 i z uwzględnieniem normy DIN EN 1789, podjęła się firma C. Miesen.
Podstawą NEF jest IVECO Daily o DMC 3,5 t i rozstawie osi 3000 mm, Wybór silników o pojemności skokowej 2,3 lub 3,0 l zostawia się ostatecznemu użytkownikowi, zalecając, by w układzie przeniesienia napędu na tylną oś znalazła się 8-biegowa przekładnia automatyczna Hi-Matic. Mając długość ok. 517 cm i szerokość 201 cm Daily potrzebuje niewiele więcej przestrzeni, niż duże kombi czy SUV, też często wybierane na NEF. Ma za to mniejszą średnicę zawracania: zaledwie 11,2 m. Dzięki ponad 500 kg ładowności NEF na bazie Daily może pełnić swoje zadania przez długie lata, nawet jeśli zmieni się rodzaj użytkowania.
Nie bez znaczenia była dostępność układów wspomagających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo. Należą do nich np. system hamowania awaryjnego AEBS, tempomat adaptacyjny ACC, asystent monitorowania pasa ruchu LDWS, asystent zjazdu ze wzniesienia HDC, lusterka zewnętrzne z sygnalizacją przeszkód w martwym polu, zintegrowana kamera cofania i asystent bocznego wiatru. Lepszą przyczepność na śliskich powierzchniach zapewnia Traction Plus włączany przyciskiem. Listę uzupełniają reflektory LED z asystentem przełączania i światłami doświetlającymi zakręty, w pełni automatyczne klimatyzacja i elektryczny hamulec postojowy, który włącza się automatycznie po zatrzymaniu i jest dezaktywowany podczas ruszania.
C. Miesen wykorzystał ponad 7 m3 ładowni Daily do elastycznej aranżacji wnętrza w zależności od przeznaczenia i wymagań klienta. Przedział za drzwiami przesuwnymi od strony pasażera to obszerne miejsce do pracy z 2 dodatkowymi siedzeniami, osobną klimatyzacją i oświetleniem LED. Za przesuwanymi drzwiami po stronie kierowcy znajduje się regał z walizkami i plecakami ratowniczymi oraz sejf na narkotyki. W tylnej części ładowni zabudowano schowki i szuflady na sprzęt ratunkowy i materiały medyczne, a także lodówkę. Lampy LED nad drzwiami przesuwnymi i drzwiami tylnymi zapewniają oświetlenie podczas użytkowania. W jak najszybszym znalezieniu np. właściwego numeru domy pomaga punktowy reflektor LED.
Urządzenia łączności radiowej, świetlno-akustyczny układ ostrzegawczy i sygnalizacyjny z dwoma listwami LED oraz przednie i tylne światła błyskowe kończą nietypową konwersję najmniejszego Daily.
Galeria


