23/05/2022

Renault Tech to teraz Qstomize

Renault ma 35 lat doświadczeń w produkcji pojazdów TMPR, a zaczynał od modelu R5 Express wprowadzonego na rynek w 1987 r.

Pod koniec 2008 r. w Renault powołano osobną jednostkę biznesową Tech, której zadaniem było przystosowanie samochodów osobowych i dostawczych (początkowo tylko marki Renault) do specyficznych zadań klientów indywidualnych i flotowych.

Unikalny w przemyśle pomysł przyjął się bardzo dobrze, a Renault Tech szybko rozrosła się do obecnej postaci 14 zakładów, w z których 12 jest zintegrowanych z głównymi fabrykami Grupy Renault we Francji, Hiszpanii, Rumunii, Słowenii, Maroku i Turcji. Centralną pozycję w tej organizacji zajmuje oddział we francuskim Heudebouville, zapewniając wsparcie inżynieryjne i logistyczne dla całej Tech. Tam też (oraz w pobliskim Sandouville) powstają wersje inwalidzkie wszystkich typów, tj. zarówno przystosowane do prowadzenia przez osoby z dysfunkcjami, jak i przewożenia osób na wózkach. Wydzielenie pionu obsługi posprzedażnej odpowiedzialnego za adaptacje i zabudowy uprościło zarówno przyjmowanie i realizację zamówień "za jedną fakturą"; do tego skrócono czas dostaw pojazdów do klientów, obniżono koszty transportu i jego negatywny wpływ na środowisko. Jednocześnie cała odpowiedzialność za pojazd modyfikowany jednoznacznie spoczywa na Renault.

W ub. roku przebudowano 213 tys. pojazdów, ale to słaby wynik, brakowało samochodów bazowych. W dobrych czasach liczba fabrycznych konwersji znacznie przekraczała 300 tys./rok. Były to vany w nadwoziach samochodów osobowych, wersje gazowe, furgony wyposażone w osłony ścian i ładowni, brygadówki, wywrotki. Tą działalność godzono z dobrą współpracą z niezależnymi firmami zabudowującymi.

Nie wiadomo, jak potoczy się to dalej, bo na początku tego roku w Grupie Renault postawiono na rozwój tego działu, zmieniając jego nazwę na Qstomize. Tu przyczyny upatrujemy we wprowadzenie w ostatnich latach serii pojazdów hybrydowych i elektrycznych E-Tech, podobieństwo mogło powodować nieporozumienia. Oficjalnie, nowa nazwa o bardziej międzynarodowym brzmieniu, ma ułatwić rozszerzenie działalności firmy poza jej obecny zasięg geograficzny. W większym stopniu odwołuje się też do zdobytego doświadczenia w przebudowach i personalizacji pojazdów, zwanych z angielska "customizacją". Zakres działalności ma być rozszerzony na wszystkie marki wchodzące w skład Grupy Renault, Aliansu i jego firm partnerskich, a nawet poza ich granice, co jest ułatwione dzięki posiadaniu homologacji europejskich.

Działalność Qstomize obejmuje cztery segmenty:

  • samochody osobowe, w tym firmowe vany, samochody do nauki jazdy i serie limitowane,
  • pojazdy flotowe wyposażone zgodnie ze specyfikacją techniczną klientów.
  • głęboko zmodyfikowane pojazdy dostawcze, takie jak wywrotki, wersje z przedłużoną kabiną czy profesjonalnym wyposażeniem.
  • pojazdy do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Qstomize wzbogaci ofertę o bardziej złożone zabudowy. Dział stawia sobie za cel osiągnięcie do 2025 r. zdolności do wykonywania 30 tys. głębokich modyfikacji pojazdów rocznie, w porównaniu z obecnymi 15 tysiącami. Zmodyfikowane pojazdy będzie można zamawiać w sieciach sprzedaży marek Grupy Renault, co umożliwi obsługę klientów w ramach jednego punktu sprzedaży. Qstomize ma także zamiar ulokować się w importowych centrach logistycznych krajów o dużym potencjale. Będzie tam wyposażać pojazdy w zestawy do przebudowy, zanim dostarczy je do dealerów. Do 2025 r. Qstomize rozszerzy działalność na 7 nowych krajów, wychodząc naprzeciw lokalnym potrzebom w zakresie transformacji.

Jednym z najnowszych opracowań dawnego Renault Tech jest Kangoo TPMR, czyli do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do nowego modelu opracowano rozsuwaną rampę mieszczącą się pod nadwoziem (pierwszą na rynku europejskim). Dzięki temu w otoczeniu pasażera na wózku inwalidzkim nie ma od rampy składanej, elementu umiarkowanej urody, a przy hałasującego w czasie jazdy. Osoba niepełnosprawna korzysta również z bezpiecznego systemu mocowania BraunAbility, który stabilizuje ją i wózek w pojeździe. W nowym Kangoo TPMR zmniejszono także do 4o kąt pochylenia obniżonej podłogi, dzięki czemu pasażer na wózku ma lepszą widoczność ze swego miejsca i jest mniej narażony na chorobę lokomocyjną. Standardowo samochód mieści 3 osoby (z kierowcą) i wózek, w opcji są 2 siedzenia pasażerskie w 2. rzędzie (4+1) lub 3 pojedyncze, tak że może wozić również 4 sprawnych pasażerów i kierowcy.

Nowy Kangoo TPMR jest dostępny z silnikami benzynowymi o mocy 100 i 130 KM, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Decyzja o tyle dziwna, że obniżenie podłogi wymaga zastosowanie zbiornika paliwa o pojemnosci zmniejszonej do 32 l, a samochód będzie z reguły mocno obciążony. Może także budzić zastrzeżenia wygoda obsługi rampy, wymagającej wyciągania i składania w bardzo niskiej pozycji. Odpowiedzią na to ma być elektryczny napęd mechanizmu, jaki ma pojawić się w tym roku.