Socjalny Ford Transit z Długosz-Auto-Center

Firma DAC z podkieleckiego Sukowa jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich producentów zabudów. Niedawno wykonano tam nietypowy pojazd, w którym wykorzystano doświadczenia z dwóch wydawałoby się odmiennych specjalności: chłodni i kamperów.
Zamawiającym było duże przedsiębiorstwo górnicze z rozległymi wyrobiskami w kilku lokalizacjach. Taki układ utrudniał zapewnienie godziwych warunków socjalnych pracownikom, rozrzuconym na dużym terenie. Rozwiązaniem byłby pojazd zdolny szybko dotrzeć w takie miejsca, by w czasie przerw obsługa maszyn i kierowcy mogli zjeść ciepły posiłek i skorzystać z urządzeń sanitarnych. Cały rok, niezależnie od pogody na zewnątrz!
Wybrano do tego celu Forda Transit L4H3, najdłuższy i najwyższy furgon dostępny w tym modelu. DAC rozpoczęła zabudowę od wyposażenia wnętrza w typową dla chłodni izolację cieplną z pianki, poszytej od wewnątrz laminatem poliestrowo-szklanym. W ten sposób ułatwiono utrzymanie zadanej temperatury przez niezależne ogrzewanie w zimie i klimatyzację latem. Ciepłe lub zimne powietrze są rozprowadzane wzdłuż całego przedziału mieszkalnego, który ma w tylnej części wydzieloną szatnię z toaletą chemiczną. Na pokładzie jest duży zapas czystej wody (70 l) podgrzewanej elektrycznie, a zbiornik wody szarej wyposażono w kółka, by bez wysiłku odtaczać go daleko od samochodu przed opróżnieniem.
Problemem do rozwiązania była niezależność pojazdu od zewnętrznego źródła zasilania przy dużym obciążeniu, jakie stanowiły klimatyzacja, kuchenka mikrofalowa, czajnik elektryczny, podgrzewacz itd. We wnętrzu rozlokowano spory zestaw akumulatorów litowo-jonowych, które powinny być naładowane przed rozpoczęciem pracy za pomocą zewnętrznego przyłącza. W czasie jazdy doładowuje je alternator samochodu. Jeśli w obsługiwanych miejscach jest możliwość podłączenia do sieci, wszystkie urządzenia będą z niej korzystały. Jeżeli nie, prąd jest czerpany z akumulatorów ew. przez przetwornicę 12/230 V. W krytycznym przypadku trzeba uruchomić silnik samochodu. Przepływy energii są sterowane przez układy elektroniczne takie same, jak stosowane w kamperach.